Od zarania dziejów człowiek czuł potrzebę podkreślenia swojej indywidualności i odróżnienia się od innych, komunikował się za pomocą obrazków. Znaki tak zakorzeniły się w naszej kulturze i świadomości, że dziś nie sposób wyobrazić sobie marki, firmy, produktu, które nie posiadałyby własnego logotypu, i których nie łączylibyśmy z konkretnym znakiem graficznym, np.: Coca-Cola, Starbucks, Play, YouTube itp.
Kilka lat temu mieliśmy okazję poznać aplikację mobilną „Logo Quiz”, w której chodziło o poprawne przypisanie nazwy marki do jej loga. Powodem popularności gry jest fakt, że znaki graficzne naprawdę mocno kształtują nasze życie codzienne i przenikają do świadomości.
Logo to pierwszy krok ku temu aby stworzyć własną identyfikację wizualną i budować relację z potencjalnym odbiorcą. Naukowcy twierdzą, że nasze umysły codziennie podejmują około trzydziestu tysięcy decyzji, przetwarzają ogrom informacji. Dlatego dobrze zaprojektowane logo przy wsparciu identyfikacji wizualnej mogą być kluczem do zaistnienia w świadomości klientów i udanego brandingu.
PROJEKTOWANIE LOGO
Tworzenie znaku graficznego (logo) to bardzo ważna dziedzina projektowania graficznego. Jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności do opanowania i nauki.
Grafik współpracując z klientem dobiera kolor, formę i kształt logotypu, które jak najbardziej pasują do reprezentującej go firmy. Podczas projektowania można nawiązać do wielu rzeczy: do nazwy, podejścia firmy do danego tematu, jakości produktów lub usług, nastawienia do odbiorców. Logo powinno wzbudzać u odbiorcy konkretny nastrój, jeśli to możliwe, również motywować do pożądanej reakcji.
Przy projektowaniu warto zwrócić uwagę na możliwość rozpowszechniania, które wiąże się z możliwością szerokiego wykorzystaniu na różnego rodzaju nośnikach: w reklamie, wizytówkach, papierze firmowym, na produktach lub opakowaniach, budynkach, znakach informacyjnych, stronach www itp.
Przedsiębiorca powinien zadbać o to aby jego logo pojawiało się jak najczęściej i na jak najbardziej różnorodnych nośnikach komunikacyjnych. Ważna jest możliwość skalowania logotypu(grafika wektorowa), aby można je było użyć zarówno w małym jak i wielkim formacie.
ZASADY DOBREGO LOGO
Logo powinno być: proste, funkcjonalne, ponadczasowe, wyróżniające się, zapadające w pamięć, komunikujące się” z odbiorcą, uniwersalne, unikalne.